background
logotype

 

Critical Alignment Yoga is een vorm van Hatha Yoga die gebaseerd is op de yoga traditie én moderne inzichten op het gebied van bewegingswetenschap. Gert van Leeuwen is de grondlegger van deze yoga en heeft deze methode beschreven in zijn boek ‘Critical Alignment‘.
Alignment is het in lijn brengen van de lichaamshouding door het vinden van balans in het lichaam tussen lengte en kracht (spier- en zwaartekracht). De wervelkolom is hierbij het centrum. Het uitgangspunt van Critical alignment is dat een beweging van gewricht tot gewricht doorgegeven behoort te worden.

 

Er zijn 11 specifieke verbindingen welke alignment vormen tussen bepaalde lichaamsdelen:
Onderbuik en hartstreek (twee centrale zwaartepunten)
Hoofd, nek en bovenrug
Nek en borstbeen, nek en kruin
Armen, schouders en rug
Armen en handen
Armen en onderrug
Onderrug, bekken en benen
Borstbeen en schaambeen (innertube)
Onderrug en bekken(in zittende positie)
Bekken en benen (heupen)
Benen en voeten

Het doel is om de houdingsspieren te versterken en bewegingsspieren te ontspannen om rechte lijnen te verkrijgen dmv yoga oefeningen (asana's).
De middellijn, een krachtlijn van het lichaam en van de verschillende  lichaamsdelen worden gebruikt bij het bewegen als de omliggende houdingsspieren sterk en stevig zijn en de bewegingsspieren soepel en ontspannen.


Houdingsspieren en skeletdelen zorgen voor evenwicht in het lichaam: de voor en achterkant, linker en rechter kant. 
Dit geeft een vrije adembeweging in het lichaam en hierdoor kan er makkelijk doorgifte van kleine bewegingen van het ene lichaamsdeel naar het andere plaats vinden.

Ontspanning van de bewegingsspieren geeft mobiliteit aan de wervels en gewrichten om mee te doen in deze bewegingsketen.

In praktijk blijkt dat niet vanzelfsprekend door de voorkeurshoudingen die je in de loop der jaren ontwikkelt. 
Wat je ook doet en hoe je ook beweegt, je zult deze reflexmatige en onbewuste patronen altijd meenemen! 


Bij Critical Alignment gaat het over het bewust worden van deze spanningspatronen om ze vervolgens via open aandacht en adem te leren omzetten naar een ontspannen vitaliteit waarbij de natuurlijke openheid en lichtheid van houding en beweging voelbaar worden.

De nadruk in de lessen ligt op het vrij maken van spanningen en dieptespanningen in je lichaam die gaande weg onbewust of bewust zijn opgebouwd en als het ware als patronen en voorkeurshoudingen zijn ingesleten. 
Deze spanningen en patronen kunnen je belemmeren om te ontspannen, vrij te bewegen en te leven. 

Er wordt veel aandacht besteed aan het mobiliseren van de wervelkolom en de gewrichten. 
Hiervoor worden hulpmiddelen gebruikt, yogastrip, rolletje en riem om daarmee onder andere druk te geven op spieren, wervels en gewrichten. Hiermee kun je delen van je lichaam verder ontspannen daarnaast vergroot je de mogelijkheden van de oefeningen. Stijve en stramme gebieden worden beter doorbloed en ontspannen.


Stijfheid en stramheid kunnen confronterend zijn. Hierdoor wordt je tegelijkertijd bewust van gevoelens en gedachten die daarmee verbonden zijn. Bepaalde voorkeurshoudingen en patronen waarin je functioneert en beweegt worden zo doorbroken. Door middel van aandacht, druk en adem kun je verandering bewerkstelligen.


Door vanuit ontspanning te bewegen is het mogelijk om  kracht op te bouwen in de houdingsspieren van het lichaam. Dit zorgt ervoor dat het lichaam meteen een nieuwe en gezondere structuur aanleert.
Mede hierdoor kunnen rug-, nek-, arm en schouderklachten of beperkingen succesvol worden aangepakt. 

Om naast de yogales, thuis ook actief te kunnen blijven oefenen zijn materialen als (natuur rubberen) yogamat, stripje, riem en vilten matje te bestellen.

 

Zelf meenemen naar de les: makkelijk zittende kleding, evt dekentje en flesje water!

2018  Be-Yoga