background
logotype

Stress betekent niets anders dan spanning of druk. Van oorsprong is het een term uit de bouw: stress is de kracht die wordt uitgeoefend op een voorwerp. Of stress schadelijk is hangt af van hoeveel belasting iets (of iemand) aan kan.
Zelfs metaal krijgt haarscheurtjes als het te eenzijdig of constant wordt belast. Dat geldt dus ook voor mensen.
Als we het over stress hebben, dan gaat het meestal over ongezonde druk: een teveel aan spanning.
Maar stress is niet altijd ongezond. Stress is een hele natuurlijke, en ook gezonde reactie van het lichaam.
Op het werk helpt gezonde stress je om goed te presteren. Het maakt je alert, geconcentreerd en efficiënt.
De spanning maakt het lichaam ook klaar voor actie en dat is nodig om te kunnen reageren op bedreigende situaties.
Problemen ontstaan pas wanneer de draaglast groter wordt dan de draagkracht. Op dat moment zijn de eisen die aan jou worden gesteld of die je aan jezelf stelt groter dan wat je aankunt. Het evenwicht tussen de factoren die spanning veroorzaken, stressoren, en jouw mogelijkheden om stress te voorkomen of er mee om te gaan slaat door naar de verkeerde kant.
Een verstoring van dat evenwicht kan veroorzaakt worden door een te grote draaglast of een te kleine draagkracht.
Bij een te grote draaglast is er sprake van eisen en oorzaken buiten jezelf als persoon.
Deze belastende omstandigheden kunnen heel verschillend zijn: variërend van alledaagse stress-situaties tot ingrijpende levensgebeurtenissen.

Oorzaken van spanning in het lichaam:
A. Voorkeurshoudingen en bewegingen; Hoe we bewegen gebeurt vaak onbewust en door individuele houdings- en bewegingspatronen kan dit tot gewoontehoudingen of gewoontebewegingen leiden. Bepaalde spieren verkorten of verlengen en zo ontstaan vervormingen van het skelet. Bijvoorbeeld door altijd op je linkerbeen te leunen als je stil staat.
Dit kan spanning aan de linkerkant in de lage rug, heup en SI-gewricht  veroorzaken. Of het hebben van een voorkeursarm kan tot allerlei spanningsklachten leiden. Dit kan weer leiden tot schraal lichaamsbewustzijn.
Je zit met je gevoel in het hoofd ipv in je lichaam (ik denk dat ik mij goed voel ipv dat je het voelt).
B. Ambities, angst en andere drijfveren *Stress
In het dagelijks leven zet zich stress vaak vast in het lichaam als spierspanning. Deze spanning zorgt ervoor dat spieren en gewrichten stijf en soms ook pijnlijk worden.
Chronische stress: acuut ontstaan door heftige gebeurtenissen zoals een ongeluk of verlies van dierbare.
Langzaam ontstaan door 'gewone' stressvolle situaties gedurende vele jaren.
Voorbeeld: wandelaar komt bijna onder auto> bijnieren lozen stresshormonen en de lever glucose, een directe energiebron voor lichamelijke activiteit. Reactie is vechten/vluchten. Door weg te rennen daalt glucose en stresshormoon, lichaam en geest ontspannen. Indien je niet in staat bent om je lichamelijk in te spannen dan blijven de stresshormonen en suikers in lichaam en geest. Indien er nieuwe stresssituaties op de bestaande stress (ruzies, onder dwang presteren, slechte arbeidsomstandigheden)  voordoet ontstaat chronische stress.
Stress veroorzaakt spanning in dezelfde spieren die stijf worden bij een slechte houding. Vervormingen van het skelet kunnen blijvend worden en uitbreiden naar andere delen van het lichaam. De pijngrens verlaagt en het lichaam zal pijn willen ontwijken door compensatiebewegingen. Gevolg is meer stress en pijn.

*Sport: is goed om in beweging te komen, versterkt de ademhaling, bloedcirculatie en vertrouwen in het lichaam en kan stress verlagend werken. Het gevaar is echter dat door het gebruik van kracht oppervlakkige bewegingsspieren (te)sterk ontwikkeld ( te gespannen) worden zodat houdingsspieren minder gaan functioneren. Dit geeft vervormingen aan het bewegingsapparaat en zo kunnen er  weer gewoontehoudingen en -bewegingen ontstaan.

Door middel van het beoefenen van asana’s (yogahoudingen) kun je spanning in je  lichaam leren voelen.Vervolgens kun je door middel van je aandacht en ademhaling de spanning los te laten. De spieren die zich onbewust aanspannen kun je hierdoor bewust leren ontspannen. Ontspanning leidt tot alertheid.
Lichte spanning mag als dit een beetje en tijdelijk is, dit versterkt de aandacht, motivatie en efficiëntie en leidt tot betere prestaties.

2018  Be-Yoga